Замість Google: чи є шанси у конкурентів пошуковика №1

Останні новини
Замість Google: чи є шанси у конкурентів пошуковика №1
Цьогоріч у світі з’явилися кілька пошукових платформ. Фото: zib.com.ua

Як публічна бета-версія запущена пошукова система You.com. Ще у світі з’явилися декілька нових пошукових платформ. Основні переваги альтернатив пошуковику Google – приватність даних користувачів та інший підхід до побудови сторінки пошукової видачі.

Ще 3-4 роки тому мало хто прогнозував появу реального конкурента Facebook. Але із запуском TikTok все змінилось. Чи стануть нові пошуковики конкурентами Google?

Google як глобальний монополіст

Попри існування у світі декількох пошукових систем – Bing, Yandex, Baidu, ринкова доля пошуку від Google останні десять років коливається в межах 85-90%. Пошук від Bing компанії Microsoft наразі не зміг завоювати долю ринку більшу за 6-8%. А панування Yandex на російськомовному ринку та Baidu в Китаї робить їх швидше локальними проєктами і не дозволяє назвати глобальними пошуковими системами.

Існування монополії на ринку не може йти йому на користь, хоча топ-менеджери компанії запевняють, що пошук від Google є таким успішним і популярним через те, що найкращий. Така заява керівника компанії Сундара Пічаї була відповіддю на антимонопольний позов проти неї з боку американського Мін’юсту.

Проблема з Google пов’язана не лише з його монопольним становищем на ринку. В компанії не приховують: алгоритми пошуку налаштовують видачу відповідно до цілої низки критеріїв – від зацікавлень користувача до його географічного розташування. Це означає, що видача Google не об’єктивна. Вона є суб’єктивним результатом спроби врахувати величезну кількість параметрів. Розробники сервісу Search Atlas спробували оцінити відмінності в роботі Google в різних регіонах – ця різниця часто стосується не лише культурних відмінностей, але й тем, пов’язаних з політикою.

Що може зацікавити людей в умовній Google-альтернативі

Один з найактуальніших запитів суспільства щодо сучасних онлайн-сервісів пов’язаний з ростом інтересу до захищеності даних користувачів. Люди побоюються того, що їхні дані збирають мобільні додатки, використовуються не за потребою. Користувачі стали активніше цікавитись політиками приватності даних у різних компаній. Частково на такі тенденції вплинули витоки даних, частково – історія щодо Cambridge Analytica. Після того, як мільйони користувачів Facebook дізналися, яка їхні особисті дані було передано цій політичній консалтинговій компанії, це змінило їх відношення до технологій.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Google святкує 23-річчя. Цікаві факти про пошуковик і фото “солодкого” дудла

Тож пошукові системи, які обіцяють покращену приватність даних, можуть мати попит серед користувачів. Окрім того, їм важлива швидкість і якість результату пошуку, здатність ресурсу розуміти нечіткі запити, зручне відображення контенту.

Google-альтернативи: відомі й не дуже

Ідея появи альтернативи Google в повітрі висіла давно і не можна сказати, що такі проекти не з’являлись. Цікаво, що більшість з них позиціонують себе саме як приватну альтернативу найбільшій пошуковій платформі – ту, яка нібито не збирає дані користувачів.

Ось декілька таких проектів:

• Startpage

• Swisscows

• Qwant

• MetaGer

Проте найуспішнішою альтернативою, зокрема, щодо обробки даних можна вважати пошук DuckDuckGo – насамперед через те, що він дійсно став популярним серед захисників приватності. Наприклад, на серпень цього року пошук в середньому обробляв більше 65 млн пошукових запитів. На кінець 2021 року DuckDuckGo загалом опрацював більше 30 млрд пошукових запитів. Окремо варто зазначити, що проект є комерційно успішним – DuckDuckGo навчився заробляти на рекламі, пов’язаній за темою з пошуковими запитами користувачів, але при цьому не збирати дані про них.

Нові пошуковики-2021

Протягом 2021 року відразу декілька команд анонсували запуск власних пошукових систем. Особливість цих анонсів полягає в тому, що окрім акценту на приватність, деякі з них пообіцяли представити на розсуд користувачів пошукові системи з платним або частково-платним доступом. Оскільки пошук як базовий онлайн-сервіс ніколи не був доступним на платній основі, це рішення можна вважати революційним.

Команда колишніх співробітників Google запустила пошукову систему Neeva – звичайно ж, теж приватну та вільну від реклами. На головній сторінці сервісу підкреслюється, що, на відміну від Google, де до 40% пошукової видачі є реклама, у Neeva всі 100% посилань будуть без неї, органічними. За це користувачам пропонують заплатити $4,95 на місяць після 3-місячного безкоштовного тріал-періоду.

Розробники браузера Brave теж вирішили, що ринку потрібен іще один пошук і запустили Brave Search – сервіс, який у майбутньому теж стане платним. В описі сервісу автори його підкреслюють, що він орієнтується на таку метрику, як незалежність результатів пошуку – це доля посилань у видачі, отриманої з незалежного індексу Brave. Саме використання власного індексу – бази даних, яка лежить в основі роботи пошукової системи, засновники Brave називають однією зі своїх переваг. Іще одна “фішка” цього проєкту – залучення спільноти до формування індексу, тобто люди можуть самі вказувати, які посилання були б доречні при певних записах і у Brave це врахують.

Третій Google-конкурент зразка 2021 – це пошук від компанії Ahrefs. Ця платформа для SEO-аналітики поки анонсує свою розробку, але ще не представила. В компанії також обіцяють приватність, відсутність реклами та частково платний доступ. Платити доведеться за відсутність реклами в пошуковій видачі.

You.com хоче заново придумати пошук

Іще одна, зовсім нова Google-альтернатива – це пошук You.com, стала доступною на початку листопада. Для користувачів головна її відмінність від Google – новий спосіб відображення пошукової видачі та інструменти, за допомогою яких користувачі можуть впливати на неї. По-перше, знайдені результати відображаються у вигляді не списку, а плиток – блоків із контентом. У You.com впевнені: такий підхід дозволить краще оцінити достовірність знайденого. Одночасно можна налаштовувати пріоритетність окремих джерел – це допоможе кожному налаштувати пошук для себе, під свої власні потреби. А відсутність реклами робить пошукову видачу зручнішою.

Чи залишиться хоч один?

Ринок давно чекає на появу альтернативного пошуку для Google. Yandex на російськомовному ринку та Baidu в Китаї доводять можливість їх існування. Проте з’явилися вони порівняно давно та доволі тривалий час вибудовували користувацьку базу, пошукові алгоритми та індекси. Новачок на цьому ринку приречений вести виснажливу боротьбу з Google за користувачів. Навряд знайдеться велика частка незадоволених роботою його пошуку.

Проте, якщо розробникам конкурентів вдасться запропонувати щось, чого іще не зробив Google, вони можуть сподіватись на успіх, вважає автор Telegram-каналу про технології БлоGнот, засновник креативного простору “Термінал 42” Сергій Петренко.

“Розробники експериментують або з інтерфейсом, або з принципом формування бази пошуку, спираючись на складання “чистих” колекцій – тобто таких, які не міститимуть спаму. Тим більше, що розміри сучасного інтернету та надмірність інформації в ньому такі, що більше 95% запитів може покрити пошук щодо відносно невеликої бази документів”, – каже він.

За нинішнього стану справ альтернативні пошуковики з’являтимуться, але широкого поширення не отримають, вважає експерт.

“Пошук за останні роки став утилітарним. Його можна порівняти з електроенергією, газом — споживчі якості і вартість приблизно однакові, тому міняти постачальника послуг для більшості не має сенсу. За аналогією з природними монополіями, на боці традиційних пошукових платформ – те, що величезний масив накопиченого зворотного зв’язку від користувачів безперервно покращує пошук”, – каже він.

Життєздатність альтернативних платформ залежатиме від того, чи вибудують стійку бізнес-модель в умовах відсутності цієї інформації про поведінку користувачів, каже Петренко.

“Можливо, їм у майбутньому допоможе різне регулювання та поступова відмова від трекінгу (відслідковування місцезнаходження – ред.). Але Google має ще й браузер і продовжить збирати найбільше інформації”, – підсумував він.

Західні експерти також вважають появу за останній час нових пошукових систем цілком виправданою, але кажуть про важкі завдання, які стоять перед новими платформами.

“Парадокс і проблема тут у тому, що новий пошук повинен відрізнятися від того, що вже існує, щоб привертати увагу і бути цікавим, але не настільки радикально, щоб дезорієнтувати людей”, – впевнений експерт з пошуку та віце-президент з маркетингу компанії Uberall Грег Стерлінг.

Безумовно, для нових пошукових платформ надважким завданням буде переконати споживачів почати платити за те, що вони звикли отримувати безкоштовно, каже керівник компанії ViacomCBS Джон Хеншоу.

“Компанія Neeva розуміє, що їм потрібно буде запропонувати більше ніж просто конфіденційність і відсутність реклами, щоб змусити користувачів платити за свою пошукову систему. Вони роблять ставку на те, що створивши кращий і більш персоналізований пошук, цього буде достатньо, щоб переконати користувачів відмовитися від Google як основної пошукової системи за замовчуванням”.

Источник

Оцініть автора
VIP ЗЛО